Tulevaisuuden työelämä 2024 -webinaari 7.5. klo 9–10. Ilmoittaudu nyt!

Halusimme antaa henkilökunnalle hyvän syyn tulla toimistolle

Bluestep Bank on vuonna 2005 toimintansa aloittanut ruotsalainen asuntolainapankki, joka käynnisti Suomen toimintaansa vuonna 2019, jolloin paikallinen sivuliike perustettiin Helsingin Kalasatamaan. Bluestep Bankilla työskentelee yhteensä 280 työntekijää, joista Suomessa 20 henkilöä.

”Aluksi perustimme toimintomme Kalasatamassa sijaitsevaan Rantatie Business Parkiin ja vaikka toimistomme sijainti on juuri vaihtunut Lindström Taloon, yhteistyömme Castellumin kanssa on jatkunut jo viiden vuoden ajan. Päädyimme alun perin Rantatie Business Parkiin pääasiassa sijainnin vuoksi, sillä Kalasataman alueelle on helppo tulla niin idästä kuin lännestäkin ja julkiset yhteydet ovat hyvät.


Myös kansainväliset vieraamme pääsevät näppärästi lentokentältä. Olimme erittäin tyytyväisiä itse kiinteistöön ja sen sijaintiin sekä toimitilamme sopivaan kokoon”, perustelee tilojen valintaa Bluestep Bankin Suomen sivuliikkeen johtaja Petri Matikainen.

”Toimimme pankkialalla, mutta olemme monessa mielessä haastajan asemassa, joten siksikin haluamme tarjota työntekijöillemme modernit toimitilat hyvällä sijainnilla, jossa on lähellä eri palveluita, kuten lounaspaikkoja.”

”Kiinteistön omassa palvelutarjonnassa ilman muuta merkittävä painoarvo oli vuokrattavilla neuvottelutiloilla ja sillä, että kiinteistö on lisäksi ilmeeltään freesi ja toiminnoiltaan moderni. Olemme kasvaneet viime aikoina voimakkaasti, joten on mukavampi rekrytoida uusia henkilöitä, kun toimitilat ovat tyylikkään ajanmukaiset ja erilaiset palvelut ovat lähellä. Talosta löytyy myös ammattimainen ja ystävällinen aulapalvelu, neuvottelutiloja, ravintola, parkkipaikat sekä autonpesupalvelu. Kiinteistön kattava palveluvalikoima ja asianmukaiset tilat antavat uskottavuutta myös omalle toiminnallemme”, jatkaa Matikainen.

Miten saamme ihmiset taas toimistolle?

Pandemia on koetellut työelämää monella eri tapaa, siksi yritykset pyrkivät löytämään sopivan tasapaino etätyön ja lähityön välillä. Tällä hetkellä pohditaan keinoja, miten työntekijöitä saadaan houkuteltua jälleen toimistoille – ovatko ne keskiviikkokahvit vai perjantaipullat? Myös toimitiloja ja tilojen käyttöä on jouduttu miettimään uudella tavalla ja miten niistä saadaan miellyttävät ja kutsuvat. Viihtyisät, erilaisia työtehtäviä tukevat toimitilat ovat yksi tapa muistuttaa jälleen yhdessä tekemisen tärkeydestä ja eduista, joita toimistolla työskenteleminen tuo tullessaan.

”Etenkin pandemian jälkeen on tärkeää, että toimitilat ovat houkuttelevat ja sinne halutaan tulla. Kasvumme on ollut voimakasta, joten tarvitsimme isommat tilat ja muutimme 2023 Castellumin omistamaan Lindström Taloon. Tämä mahdollisti tilaisuuden miettiä tilan käyttöä uudella tavalla, joten lisäsimme sisäisiä palavereja varten omia neuvottelutiloja, jotta hybridipalaverit ja etäpalaverit voidaan hoitaa rauhallisessa ympäristössä. Teams-palaverit ovat nykyisin arkipäivää, hankimme myös lisää puhelinkoppeja ja ne ovatkin olleet aktiivisessa käytössä”, jatkaa Matikainen.

”Lisäsimme myös vapaamuotoiseen kohtaamiseen ja sosiaaliseen kanssakäymiseen tarkoitettuja tiloja. Hankimme pingispöydän ja monipelipöydän, jotta taukotilat olisivat kutsuvat ja inspiroivat. Näin ajatustyöhön voi ottaa pienen hengähdystauon pelaamalla muutaman erän. Kaiken kaikkiaan uusi tila Lindström Talossa on entistä toimivampi ja henkilökuntamme on pitänyt uusista toimitiloista, koska sijaintikin on pysynyt käytännössä samana. Tilat ovat todella valoisat ja olemme viihtyneet hyvin”, listaa Matikainen uusien tilojen hyötyjä.   

Mutkatonta ja sujuvaa yhteistyötä

Bluestep Bankin ensimmäisen toimitilan etsintä viisi vuotta sitten ja tuoreimman muutoksen pohdinta sekä sopimusneuvottelut käytiin yhdessä Castellumin vuokrauspäällikkö Katja Rummukaisen kanssa. ”Pyrimme olemaan asiakkaidemme kumppani ja autamme löytämään sopivat tilat sekä tilaratkaisut muuttuvien tarpeiden mukaan. Yhteistyökumppanimme, sisustussuunnittelija Siri Huovila oli myös projektissa mukana ja suunnitteli uuden toimiston sisustuksen, kalustuksen sekä erilaiset työskentelyalueet”, kertoo Katja Rummukainen.

”Yhteistyö molempien kanssa toimi todella hyvin. Kommunikointi ja yhteistyö sujui avoimesti, mutkattomasti ja tarpeemme ymmärrettiin hyvin ja niihin myös vastattiin. Siri Huovilasta oli myös iso käytännön apu, sillä olin itse vastuussa muuttoprojektista muiden työtehtävien ohella. Olen ollut todella tyytyväinen käytännön palveluiden suuntaan, niin Castellumin kuin kiinteistön palveluntuottajienkin. Neuvottelutilat, ravintolapalvelut ja kaikki muu on toiminut kiitettävästi. Jos on ollut korjaavaa palautetta, kaikkeen on tartuttu ja tehty toimenpiteitä asioiden parantamiseksi”, kehuu Matikainen yhteistyön toimivuutta.

”Se, mistä meitä on erityisesti Ruotsin puolella on kiitelty, on ESG asiat, jotka ovat nousseet yhä tärkeämpään rooliin. Olemme saaneet kaikki tarvittavat tiedot esim. jätteen kierrätyksestä ja energialähteistä. Nämä seikat vaikuttivat myös vuokranantajan valintaan, jotta vastuullisuuteen liittyvät tiedot ja luvut ovat aina saatavilla. Lisäksi yhteistyötä ei ainakaan heikennä se, että Castellum ja Bluestep Bank ovat molemmat ruotsalaisomisteisia. Meillä Ruotsissa tiedetään Castellumin luotettavaksi ja vastuullisuuteen panostavaksi vuokranantajaksi.  En hetkeäkään epäröisi suositella Castellumia niin palveluiden kuin yhteistyön kannalta”, päättää Matikainen.

Bluestep Bank on haastaja pohjoismaisilla asuntolainamarkkinoilla, ja se on nykyaikainen vaihtoehto perinteisille pankeille. Vuonna 2005 Tukholmassa, Ruotsissa, perustettu Bluestest tarjoaa kiinnelainapalveluitaan nyt myös Norjassa ja Suomessa sekä 60plusbankenin kautta Ruotsissa saatavilla olevan pääomaerotustarjouksen avulla. https://www.bluestep.fi/

Lisää luettavaa

Toimiston merkitys kulttuurinrakentajana

Ceino Kiinteistöhallinta Oy kiinteistöjohtamisen kumppaniksi Castellumin kohteisiin

Martintalon kehitysprojektit 2023-2024

Miten etätyötä ja hybridityöskentelyä tulisi johtaa? Vai tarvitseeko sitä johtaa?