Tulevaisuuden työelämä 2024 -webinaari 7.5. klo 9–10. Ilmoittaudu nyt!

Palveluiden keskeinen rooli työympäristöiden kilpailuetuna

Castellumin teettämä pohjoismainen Tulevaisuuden työelämä 2023 -tutkimus selvitti, mitä mieltä toimistotyöntekijät ovat toimistosta, etätyöstä ja työympäristön houkuttelevuudesta. Tutkimusraportti kertoo faktoista ja oivalluksista, mitkä asiat ovat eri ikäisille ja eri elämänvaiheissa oleville työntekijöille tärkeitä ja miten onnistutaan luomaan houkutteleva työpaikka. Tässä tutkimustuloksia toiveista työpaikan ja ympäristön tarjoamien palveluiden merkityksestä.

Mitä asioita toimistotyöntekijät Pohjoismaissa pitävät houkuttelevina?

Kysyimme Castellumin Service Development Manager Sanna Hulkolta, mikä on työympäristöiden tarjoamien palveluiden tämän päivän trendi?

Viime aikoina puheenaiheena on ollut toimistokiinteistöjen ”hotellistaminen”, joka viittaa yleensä käytäntöön, jossa toimitiloja tarjotaan vuokrattavaksi joustavasti ja tilapäisesti samalla tavalla kuin hotellihuoneita. Hotellistaminen voidaan nähdä myös siten, että toimistokiinteistön odotetaan tarjoavan ns. peruspalveluiden lisäksi muita lisäarvoa tuottavia palveluja, kuten terveys- ja hyvinvointipalveluja, pesulapalveluja, lapsiparkkia, kauneuspalveluja, lemmikkipalveluja jne. Kiinteistöjen tulevaisuudessa on nähtävissä trendi, jossa toimistot, liiketilat ja asuinkiinteistöt sulautuvat yhteen, jolloin arjessa työ- ja yksityisasioiden hoitaminen sujuu ”saman katon alla”.

Esimerkkinä työhyvinvointipalvelut on tutkimuksessa nostettu kolmanneksi, sillä kiinteistön tarjoamat kuntoilumahdollisuudet ja hierontapalvelut edistävät työntekijöiden mahdollisuuksia pitää huolta itsestään sekä kannustavat tulemaan toimistolle, kun palvelut löytyvät helposti yhdestä paikasta, pohjustaa Castellumin Service Development Manager Sanna Hulkko.

Viime vuosien aikana olemme panostaneet asiakkaiden ja heidän tarpeidensa ymmärtämiseen sekä palveluiden muotoiluun.

Entä minkälaisia palveluita asiakkaat nykyisin arvostavat?

Sanna Hulkko

Pandemian myötä toimitiloihin liittyvät kustannukset ovat tarkastelun alla, jolloin itse toimitilan oheen on tuotava palveluja ja ratkaisuja, jotka tuovat lisäarvoa ja lisäävät houkuttelevuutta. Toimitilan merkitys osana organisaatiokulttuuria ja työyhteisöä on tunnistettu uudella tavalla, jonka myötä työympäristöasiat ovat nousseet keskeisimmin johdon agendalle.

Joustavat palvelut, jotka sekä helpottavat yrityksen arkea että houkuttelevat työntekijöitä toimistolle, ovat keskiössä. Meidän on täytynyt yhteistyössä palvelukumppaneidemme kanssa tarkistaa ja kehittää kiinteistöjemme palveluita vastaamaan hybridityöskentelyn tarpeisiin. Hyvä esimerkki palvelujen kehittämisestä hybridiaikaa palvelevaksi saadaan, kun tarkastellaan TOP 5-listan ensimmäisellä sijalla olevaa pysäköintimahdollisuutta. Vaikka pysäköinti ei kosketa kaikkia kiinteistössä asioivia, se aiheuttaa usein paljon keskustelua. Yritysten siirryttyä hybridityöhön, asiakkaat ovat kiinnostuneita ratkaisuista, joiden avulla pystytään hallinnoimaan käytössä olevien pysäköintioikeuksien optimaalista yhteiskäyttöä.

Ravintolapalveluiden muodonmuutos

Tutkimuksessa toiseksi tärkeimmäksi houkuttelevuustekijäksi nostettu ravintola- ja kahvilapalvelut ovat myös kokeneet muodonmuutoksen pandemian jälkeen. Ravintolapalveluilta odotetaan nykyisin joustavuutta, laatua ja palvelua läpi vuorokauden. Olen huomannut, että lounasruokailun lisäksi kiinteistöissä toivotaan tarjottavan laadukkaita kahvilapalveluita 24/7 sekä joustavia cateringpalveluita tukemaan myös ad hoc -kokouksia. Yksi nouseva trendi ravintolapalveluissa on ollut myös säännölliset tiimiaamiaiset. Yhteiset hetket maistuvien tarjoiluiden äärellä ovat nousseet tärkeäksi tekijäksi työyhteisön hyvinvoinnin ja yhteishengen edistämisessä.

Joustavat tilaratkaisut

Samaa joustavuutta yritykset odottavat toimitilojen ja neuvottelutilojen suhteen. Castellumin Business Parkeissa on lähtökohtaisesti monipuolisia neuvottelutiloja sekä vuokralla olevien asiakkaiden että ulkopuolisten käyttöön. Pyrimme pitämään kiinteistöjemme neuvottelutilojen hinnastot kohtuullisena, jotta ne aidosti mahdollistavat joustavan ja tehokkaan käytön. Useimmista kiinteistöistämme löytyy Office Center-pientoimistoalueita, jonka konseptiin sisältyy myös palveluja. Tällä tavoin esimerkiksi pienyrittäjä saa kaiken tarvitsemansa yhdellä sopimuksella tai isompi yritys lisätilaa projektityöskentelyyn tai satelliittitoimistoon.

Aulapalvelun rooli positiivisen asiakaskokemuksen tuottajana

Tutkimuksessa haastateltiin eritasoisia palveluita tarjoavien kiinteistöjen asiakkaita, joten nostaisin Top 5 listan ulkopuolelta erityisesti kiinteistöjen aulapalveluiden roolin ensivaikutelman ja positiivisen asiakaskokemuksen tuottajana. Sen lisäksi, että laadukas aulapalvelu helpottaa kiinteistön asiakkaiden arkea, sillä on iso merkitys asiakasyritysten imagoon, myös heille saapuvien vieraiden silmissä. Aulapalvelu on kiinteistön sydän, joka auttaa mm. vieraiden vastaanottamisessa, neuvottelutilojen varaamisessa, asiakastilaisuuksien tarjoilujen organisoimisessa ja postituspalvelun järjestämisessä. Hyvin toimiva aulapalvelu tekee asiakkaiden arjesta sujuvaa, jolloin he voivat keskittyä omaan liiketoimintaansa.

Valveutuneet yritykset ja työntekijät peräänkuuluttavat vastuullisuutta myös toimitiloilta ja palveluilta.

Vastuullisuudella on merkittävä rooli päätöksenteossa. Kehitämme jatkuvasti toimintaamme, jotta vastuulliset ratkaisut yltävät energiaratkaisuista asiakaskokemukseen saakka. Voimme olla ylpeitä siitä, että Suomen kohteemme ovat jo nyt hiilineutraaleja käytönaikaisen energiankäytön suhteen. Pyrimme kiinteistön koko elinkaaren osalta hiilineutraaliuteen vuoteen 2030 mennessä ja Castellum on jo toistamiseen valittu maailman johtavaksi toimijaksi GRESB-arvioinnissa, joka mittaa kiinteistösijoitusyhtiöiden ja rahastojen vastuullisuutta koko kiinteistösalkun tasolla, summaa Sanna Hulkko toimitilakiinteistöjen houkuttelevuustekijöitä.

Tutkimusraportti sekä webinaaritallenne löytyvät täältä.

Lisää luettavaa

Toimiston merkitys kulttuurinrakentajana

Ceino Kiinteistöhallinta Oy kiinteistöjohtamisen kumppaniksi Castellumin kohteisiin

Martintalon kehitysprojektit 2023-2024

Miten etätyötä ja hybridityöskentelyä tulisi johtaa? Vai tarvitseeko sitä johtaa?